Friday, May 23, 2014

Don't Judge A Book By It's Cover

Assalammualaikum dan Salam Sejahtera.

First of all, korang mesti dah penat dengar ayat aku ni, aku busy sampai tak sempat nak update belog, yes betul hahaha! Abang busy melampau ni, derr. La ni pun sempat la update skit-skit sebab tengah bercuti di kampung halaman di Langkawi. Sorry ya, pembaca sekalian.

Entri kali ni aku nak bercerita pasal pandangan orang dari segi paras rupa. Baru-baru ni, ada seorang pembaca blog isteri aku email personally ke isteri aku. Seorang gadis bernama Ain (bukan nama sebenar), yang mempunyai persamaan dengan isteri aku dari segi ketinggian. Ain sebelum ni takda la kurang confident, tapi pabila seorang lelaki yang diminatinya sering membahannya mengenai ketinggiannya, Ain mula rasa insecure. Dia tanya kat Yuyu, macam mana Yuyu ada self confidence walaupun bertubuh genit dan bagaimana aku terima Yuyu seadanya.

Well, lad, aku tak pernah judge Yuyu dari segi paras rupa. In fact, aku tak sedar pun Yuyu rendah sangat-sangat pada awal detik perkenalan kami. Sebab aku memang sangat terpegun dengan personalitinya dan jatuh cinta dengan dirinya yang sebenar. Yuyu dan aku ada banyak persamaan, bila kami bersama, kami masing-masing boleh jadi diri sendiri dan rasa sangat selesa. Paras rupa sangat tak penting, bagi aku.

 

Lagipun, ketinggian Yuyu tu bukannya benda yang patut mengurangkan self-confidence dia. It is a gift, dia nampak comel kot! Alalaa dak comel tu! Bagi aku, dia lah wanita yang tercantik dalam dunia. Aku terima dia seadanya (which is gorgeous, of course) sebagaimana dia terima aku.

Kali pertama aku rasa Yuyu paling cantik, adalah waktu pertama kali aku tengok dia tanpa mekap. Keindahan wajah semulajadinya, tiada tolok bandingnya! Sampai sekarang, aku selalu bagitau dia bertapa cantiknya dia kalau tak pakai mekap, dan aku tak bagi dia pakai mekap tebal-tebal! Sebab aku suka tengok wajah natural dia, bukan wajah yang dah dialter tu.

So, kepada Ain, atau sesiapa saja yang mengalami masalah seperti kurang confident dari segi paras rupa, sering dibahan, atau takut tak diterima orang yang diminati, ingat, di luar sana, Allah S.W.T simpankan seseorang yang akan terima korang seadanya, yang selalu bagitau bertapa cantiknya anda, yang bakal menjadi teman hidup dan kawan baik korang selama-lamanya. Hargai diri sendiri, itu yang paling penting. Learn to love yourself, because if you don't, you can't love others, thus, you can't be as good as you are supposed to be.

Well, sampai sini saja entri aku kali ni. Sorry pendek sangat! Kekurangan idea dan masa! Kalau ada apa-apa komen dan sebagainya, silalah comment atau personally email aku ya!

Until then, sayonara!

Assalammualaikum.


15 comments:

  1. well truly said!! kalau diri sendiri tak sayang dan hargai diri sendiri, siapa lagi yang nak tolong.. bersyukurlah atas nikmat yang Allah berikan.. bila dah yakin dengan diri sendiri, inshaAllah ada seseorg yg akan intai dari jauh..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yes, insyaAllah! Hargai diri sendiri dan bersyukur!
      Thanks krn membaca dan mengomen ya! ;)

      Delete
  2. Saya sampai skrg masih ada masalah ni.tp bkn psl pendek.muka x handsome.org x pandang.tp btol la abg ckp,kne sayang diri dlu. No hiding,just be and show urself.thanks abg itsonejet.

    ReplyDelete
  3. Always have faith in yourself. Satu hari nnt anda akan berjumpa dgn jodoh anda,insyaAllah. Muka handsome ke x,itu x penting,betul tak? Hehee yg penting, hati tu ikhlas. ;-)

    ReplyDelete
  4. problem saya mcm ain jgak, tapi mamat tuh saya tak minat, saya minat kat mamat lain mungkin faktor tuh die x pandang saya myb..well tapi kadg2 tuh setan mnghasut kan..bila nmpak orang sekeliling cantik or hensem terus rase down..mcm nak bunuh diri (tuh hiperbola)..apa saya buat..tgok orang yg x seberapa sempurna like cacat tubuh badan or something else and bersyukur kita ade serba lengkap..

    ReplyDelete
  5. so swettttt... yuyu is a perfect girl actually... walaupun sy x pernah jumper yuyu,.. :-)

    ReplyDelete
  6. Betul la tu.sy ni tinggi 147 tp suami 178..dulu sebelum suami sy ada kenal dgn sorang mamat ni..dia x la tinggi mana pun..tp nyata dia x boleh trima sy huhu last2 homemate dia yg masuk line dn akhirnya jd suami sy..suamo sy berjuta2 kali lebih baik dr 'org tu'

    ReplyDelete
  7. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  8. Sebab ni la buatkan yuyu jatuh cinta dengan suami :)

    ReplyDelete
  9. setiap manusia tu ada kelebihan dan kekurangan masing2, sebab itulah hidup ni kena saling melengkapi,, kalau smua hebat, or semua nya lemah acaner tu?? Allah itu Maha Bijaksana :)

    ReplyDelete
  10. Sweet sgt dik ooi!bertuah yuyu 😊

    ReplyDelete
  11. sweet suami cik yuyu ni.
    semoga berkekalan ^^

    ReplyDelete
  12. saya pun kecik macam kak yuyu jugak. kecik sangat. selalu gak tengok gambar2 kak yuyu utk motivate diri sendiri. hihi

    ReplyDelete
  13. Hihi...selalunya kalau kat sekolah menengah mesti bdk lelaki suka amek ksmptan kat budak prempuan yg pendek sbb bagi diorang bdk prmpuan pendek comey sesangat!! Hihi.. ^___^ saya tinggi 162cm uhukk.. :'/ (tinggi mcm cikgu ) tapi setiap orang ada kkurangan/kelebihan.. hehe ^_<

    ReplyDelete